آخرین اخبار
کد مطلب: 77338
مقام معظم رهبري: وحدت حوزه و دانشگاه، يعنى وحدت در هدف/ تاثير سخنان شهيد مفتح در ترغيب نسل تحصيل کرده به اسلام
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 693

 به گزارش سلام لردگان، 27 آذر ماه در تقويم جمهوري اسلامي ايران، به مناسبت روز شهادت آيت‌الله مفتح روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاري شده است.


اين روز بهانه‌اي شد تا سيري کوتاه بر زندگي اين شهيد بزرگوار داشته باشيم.

شهيد آيت‌الله دکتر محمد مفتح در سال 1307، در خانواده‌اي روحاني در همدان متولد شد. پس از فراگيري مقدمات، راهي قم شد و در محضر بزرگاني چون امام خميني، علامه طباطبايي و .. استفاده نموده و خود مدرسي بزرگ در حوزه گرديد. 

وي در حاليکه استادي بزرگ در قم بودند، پا به عرصه دانشگاه گذاشته و تا درجه دکترا ادامه تحصيل دادند. شهيد مفتح که توطئه استعمار در جدا نگاه داشتن دو قشر دانشگاهي و روحاني، از هم را با تمام وجود احساس کرده بود، ايجاد وحدت ميان اين دو قشر مهم جامعه را وجهه همت خود قرار داد و در کنار آموزش و تدريس و تربيت نيروهاي جوان به مبارزه با رژيم پهلوي پرداخت.

در سال‌هاي 1340 تا 42، سخنراني‌هاي وي در شهرهاي مختلف در روشن ساختن مواضع نهضت اسلامي و افشاي چهره رژيم پهلوي بسيار مؤثر بود که با آگاهي ساواک اين جلسات تعطيل و ايشان دستگير و مورد آزار و اذيت ساواک قرار گرفت.

محبوبيت و مقبوليت شهيد مفتح در ميان طلاب و دانش‌آموزان موجب شد که او را از آموزش و پرورش اخراج و در سال 1347، به نواحي بدآب و هواي جنوبي ايران تبعيد کنند و بعد از سپري شدن مدت تبعيد نيز از ورود ايشان به قم جلوگيري به عمل آمد و ايشان با اقامت در تهران به تدريس از دانشکده الهيات مشغول شد. ايشان به دعوت انجمن اسلامي دانشجويان امامت جماعت مسجد دانشگاه را عهده‌دار شد. 

سخنراني‌هاي شهيد مفتح در مسجد دانشگاه در ترغيب نسل روشنفکر و تحصيل کرده به اسلام اثر بسزايي داشت. شهيد مفتح همچنين در حسينيه ارشاد نيز به فعاليت‌هاي تبليغي و علمي مي‌پرداخت و پس از تعطيلي اين حسينيه بوسيله ساواک، ايشان با قبول امامت مسجد جاويد در سال 1352، هسته ديگري از دانشجويان و روشنفکران را به دور خود جمع نمود. در آذر 1353 مسجد جاويد مورد هجوم ساواک قرار گرفت و شهيد مفتح نيز دستگير و زنداني شد. ياد و خاطره نماز عيد فطر سال 1357 که در قيطريه تهران و با استقبال بي‌نظير مردم تهران به امامت شهيد مفتح انجام شد در تاريخ انقلاب هميشه مي‌درخشد. 


در خطبه‌هاي اين نماز، شهيد مفتح براي اولين بار نام امام خميني را آشکارا بر زبان جاري و رهبري امام را مورد تأکيد قرار داد و روز پنجشنبه 16 شهريور را به عنوان تجليل از شهداي نهضت تعطيل اعلام کرد که زمينه‌ساز راهپيمايي 17 شهريور و وقايع جمعه سياه گرديد.
 
شهيد مفتح با تشکيل شوراي انقلاب از سوي امام به عضويت اين شورا درآمد. سرانجام اين شهيد بزرگوار در روز 27 آذر 1358، هنگام ورود به دانشکده الهيات،‌ توسط گروهک فرقان هدف گلوله قرار گرفت و به فيض عظيم شهادت نائل آمد. 

27 آذرماه به مناسبت فعاليت و مجاهدت اين شهيد بزرگوار در راه تحقق وحدت ميان حوزه و دانشگاه، روز وحدت روحاني و دانشجو ناميده شده است.

در اين راستا لازم ديده شد با توجه به اهميت اين روز و تاکيدات بزرگان در اين زمينه به بخش‌هاي کوتاهي از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز در اين زمينه بپردازيم و با تاکيد بر بخش‌هاي مهم فرمايشات ايشان موانع و ضرورت‌هاي موجود در اين زمينه را مورد بررسي قرار دهيم.


مقام معظم رهبري در سخنراني خود در تاريخ ????.??.?? در ديدار با جمع كثيري از طلاب و دانشجويان به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشتند: روز وحدت حوزه و دانشگاه، از يادگارهاى ارزشمند امام بزرگوار ماست. اين مسأله هم مثل همه‌ى تدابير و تصميمهاى مهمى كه در راه جريان صحيح و اسلامى جامعه‌ى ما، آن حكيم عالى‌مقام و آن انسان والا و بصير مطرح كردند، يكى از بركات وجودى ايشان بوده و هست و ان‌شاءاللَّه خواهد بود.

ايشان در بخش ديگري از همين سخنراني تاکيد کردند: بنيان دانشگاه - يعنى مركز پرورش انسانهاى دانشمند طبق پيشرفتهاى علمى روز - بر بى‌دينى و معارضه‌ى با دين گذاشته شد و چندين سال اين مسأله را با قوّت و دقت دنبال كردند. يعنى نه تنها دين را در دانشگاهها ضعيف كردند، بلكه به معارضه‌ى با آن پرداختند.

ايشان بيان کردند: وحدت حوزه و دانشگاه، يعنى وحدت در هدف. هدف اين است كه همه به سمت ايجاد يك جامعه‌ى اسلامىِ پيشرفته‌ى مستقل، جامعه‌ى امام، جامعه‌ى پيشاهنگ، جامعه‌ى الگو، ملت شاهد - ملتى كه مردم دنيا با نگاه به او جرأت پيدا كنند، تا فكر تحول را در ذهن خودشان بگذرانند و در عملشان پياده كنند - حركت نمايند. ( متن کامل خبر اينجا)

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي در تاريخ ????.??.?? در ديدار جمع كثيري از طلاب و دانشجويان به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه ‌ با اشاره‌ به‌ لزوم‌ استفاده‌ حوزه و دانشگاه از روشهاي‌ علمي‌ جديد و سنتي‌ و نيز افكار ديگران‌ تأكيد كردند: ما در استفاده‌ از فكر و انديشه‌ و تجربه‌ بيگانگان‌ معتقد به‌ گزينش‌ هستيم‌ ولي‌ آنها نيز دست‌ به‌ گزينش‌ مي‌زنند و تكنولوژي‌ پيشرفته‌ و علومي‌ كه‌ ما را به‌ پيشرفت‌ مي‌رساند، براي‌ ما ممنوع‌ مي‌سازند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ به‌ نقشه‌ها و طرحهاي‌ ديكته‌ شده‌ از خارج‌ در سالهاي‌ حكومت‌ پهلوي‌ براي‌ رو در رويي‌ حوزه و دانشگاه اشاره‌ فرمودند و افزودند: وحدت حوزه و دانشگاه يعني‌ روي‌ آوردن‌ به‌ يكديگر و اين‌ كه‌ تحصيل‌ علم‌ در دانشگاه جهت‌ ارزشهاي‌ اسلامي‌ و انساني‌ و بي‌نيازي‌ از بيگانگان‌ و تأمين‌ استقلال‌ را پيدا كند و حوزه هم‌ براي‌ پيشرفت‌، از روشهاي‌ خوب‌ دانشگاه استفاده‌ كند و اين‌ همان‌ چيزي‌ است‌ كه‌ كشور را به‌ كمال‌ مطلوب‌ مي‌رساند.( متن کامل خبر اينجا)
 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بيانات خود در ديدار جمعي از دانشجويان و طلاب مورخ  ????.??.?? فرمودند:  موضوع دانشگاه، به خودىِ خود يك موضوع مهم است؛ همچنان‌كه موضوع حوزه علميه هم، به خودى خود يك موضوع اساسى و مهم است. وقتى ما «وحدت حوزه و دانشگاه» را عنوان مى‌كنيم، بديهى است مقصود اين نيست كه اين دو را در عالم واقعيّت به يك چيز تبديل كنيم. زيرا اگرچه در گذشته، در حوزه‌هاى علميه، همان دروسى خوانده مى‌شد كه امروز در دانشگاهها خوانده مى‌شود، اما اگر فرض كنيم آن دروس حوزه‌هاى علميه، همان پيشرفتى را كه تا امروز كرده است، مى‌كرد، باز امروز بايد به مقتضاى تخصّص و تشعُّب، هر گروه كار و درس خودش را دنبال كند. پس، مقصود اين نيست. مبادا بعضى همين موضوعِ به اين روشنى و وضوح را نديده بگيرند و درباره غلط بودن شعار وحدت حوزه و دانشگاه قلمفرسايى كنند. (متن کامل خبر اينجا)
 
طي قرن‌هاي گذشته استعمارگران براي بيگانه کردن نسل‌هاي رو به رشد کشورهاي اسلامي از اسلام  و خاموش کردن مساله ايمان و وجدان ديني در بين آحاد مردم اقدامات متعددي انجام دادند. آنان در طراحي نقشه‌هاي فتوحات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي خود به مانع عمده‌اي برخوردکردند و آن اعتقادات اسلامي ملت‌ها بود. زيرا اسلام مصداق کامل ديني بود که حقيقتاً با حمله و يورش همه جانبه و تجاوزکارانه دولت‌هاي استعماري به مناطق مختلف دنيا بويژه مناطق اسلامي مبارزه مي‌کرد.

اولين پرورش يافته‌هاي غرب غالباً کساني بودند که بخاطر ضعف نفس و فقدان تبليغات مؤثر ديني نسبت به دين احساس بيگانگي و عناد مي کردند. لذا دانشگاه‌ها که مرکز پرورش انسان‌هاي دانشمند براساس پيشرفت‌هاي علمي روز بود بنيان آن بر بي اعتقادي و معارضه با دين گذاشته شد و در دانشگاه‌ها نه تنها دين را ضعيف کردند بلکه به معارضه با آن پرداختند.

امام (ره) با آگاهي کامل نسبت به واقعيت‌هاي تاريخي، راه حل مشکلات، بقاء استقلال و شعار نه شرقي و نه غربي در کشور را، در آميخته شدن روشنفکران و تحصيلکردگان جديد، با دين و ايمان مذهبي و نيز آشناشدن روحانيون با پيشرفت‌هاي علمي جهان و تجربه روش‌هاي جديد مي‌دانستند.


و شهيد مفتح نيز از جمله افرادي بود که توطئه استعمار در جدا نگاه داشتن دو قشر دانشگاهي و روحاني، از هم را با تمام وجود احساس کرده بود.

وي در راه تحقق بخشيدن به آرمان‌هاي بنيانگذار انقلاب اسلامي، ايجاد وحدت ميان اين دو قشر مهم جامعه را وجهه همت خود قرارداد. سخنراني‌هاي ايشان در مسجد دانشگاه در ترغيب نسل روشنفکر و تحصيلکرده به اسلام اثر بسزايي داشت. 

در پايان علت نامگذاري اين روز با عنوان وحدت حوزه و دانشگاه در حقيقت سمبلي براي يك حركت، پيوند و نهضتي فرهنگي در راستاي رشد، تعالي، بالندگي و توسعه همه جانبه كشور و امت اسلامي و امت انقلابي ايران است.

مرجع : باشگاه خبرنگاران

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس